Tuesday, February 22, 2011

Fakta Tentang: Autobahn

Jaringan Autobahn

  1. Autobahn ialah satu jaringan jalan raya yang di German. Di German, ianya lebih dikenali sebagai Bundesautobahn yang bermaksud federal motorway.
  2. Jaral keseluruhan Autobahn ialah 12,200km yang juga bersamaan dengan panjang 12 Semenanjung Malaysia.
  3. Autobahn merupakan highway yang ketiga terpanjang di dunia di belakang Interstate Highway System (US) dan National Trunk Highway System (China).
  4. Idea untuk membina Autobahn sebenarnya adalah untuk menghubungkan antara bandar di German untuk meningkatkan ekonomi dan pembanggunan di German pada sekitar 1930.
  5. Project asal Autobahn dikenali sebagai HaFraBa kerana ianya menghubungkan 3 bandar iaitu Hamburg, Frankfurt dan Basel.
  6. Projek ini berjalan lancar antara 1930an dan 1940an sebelum perang dunia ke-2 bermula.
  7. Ketika di bawah pemerintahan Nazi, Adolf Hitler sangat berminat dengan projek ini dan membuat pelaburan besar keatasnya. Projek ini telah menyediakan 100,000 peluang pekerjaan, dapat meningkatkan ekonomi dan berfaedah dalam propaganda parti pimpinannya.
  8. Rekod dunia sepantas 432km/h telah dicatatkan di Autobahn oleh Rudolf Caracciola dan rekod itu kekal sehingga kini sebagai kelajuan terpantasa yang dicatatkan di atas jalan raya awam.
  9. Selain daripada pembanggunan, Autobahn juga memudahkan pergerakan tentera Nazi untuk bergerak.
  10. Siapa cakap Autobahn tiada speed limit? Sebenarnya speed limit memang wujud di Autobahn sama seperti jalan raya lain di dunia. Speed limit terbahagi kepada 3; Tiada speed limit, speed limit sementara dan speed limit tetap.
  11. Tiada speed limit - Dibenarkan di kawasan luar bandar atau pedalaman. Sebahagian besar Autobahn terletak di kawasan luar bandar.
  12. Speed limit sementara - Sekiranya berlaku kerja-kerja pembaikan, bencana alam atau kemalangan.
  13. Speed limit tetap - Di kawasan bandar atau simpang keluar masuk.
Simbol Autobahn

Autobahn dan had laju:
Walaupun ada sesetengah kawasan diwartakan sebagai kawasan tiada had laju, namun ianya sebenarnya tidak sebebas yang disangka. Kebanyakan kereta berprestasi tinggi mempunyai had laju yang dihadkan secara elektronik kepada 250km/h sahaja. Ini kerana faktor keselamatan seperti tayar yang mudah pecah pada halaju tinggi dan keadaan trafik yang rawak. Sebenarnya kelajuan 300km/h agak sukar dicapai walaupun di Autobahn kerana kepadatan trafik yang tidak menentu. 

Faktor lain yang menyebabkan had laju diwujudkan ialah masalah pencemaran. Pada kelajuan tinggi, kereta akan membakar lebih banyak bahan api dan membebaskan lebih banyak gas ekzos ke atmosfera.

Oleh kerana kereta German terkenal dengan imej kereta berprestasi tinggi dan mampu bergerak pada kelajuan tinggi, maka mereka juga perlu serius dalam isu keselamatan jalan raya mereka. Maka tidak hairan lah jika Autobahn termasuk dalam salah satu jalanraya yang selamat di dunia.

Simbol "Tiada Had Laju" Jika anda jumpa simbol ini, tekanlah accelerator sekuat mungkin


Bacaan lanjut:



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...