Tuesday, February 22, 2011

Power to Weight Ratio

Power to weight ratio lazimnya digunakan pada kereta sebagai unit bandingan antara satu sama lain. Cara pengiraanya ialah dengan membahagikan kuasa maksimum yang dihasilkan oleh dengan berat kereta tersebut. Contohnya, kuasa maksimum untuk kereta A ialah 70kw dan beratnya ialah 1200kg. Maka power to weight ratio untuk kereta A ialah 58kw/tonnes atau 78bhp/tonnes atau 0.0583kW/kg; bergantung kepada unit yang digunakan.

Prestasi sesebuah kereta itu bergantung kepada nisbah kuasa kepada berat kereta (power to weight ratio). Dengan mengurangkan sebanyak mungkin berat kereta dan gunakan enjin berkuasa tinggi, prestasi yang lebih baik akan diperolehi. Power to weight ratio ini akan menentukan keupayaan mendaki bukit, pecutan dan halaju maksimum dan penggunaan bahan api (fuel consumption) sesebuah kereta.
 
Oleh itu, sejak terciptanya kereta, penambahbaikan yang dilakukan secara berterusan dalam meningkatkan prestasi kereta. Dari tahun ke tahun kereta yang dihasilkan semakin ringan, enjin yang dihasilkan semakin kecil tetapi menghasilkan kuasa yang lebih besar berbanding enjin-enjin terdahulu.

Kegunaan power to weight ratio ini ialah ianya menjadi petunjuk kepada prestasi sesebuah kereta. Jika kita hendak bandingkan presatsi sesuatu kereta dengan kereta yang lain secara adil, power to weight ratio boleh digunakan sebagai petunjuk awal. Unit digunakan untuk power to weight ratio seperti bhp/tonnes, kW/kg, kW/tonnes dsb. Semakin besar nilai power to weight ratio, semakin bagus prestasi kereta tersebut.

Walaupun sesuatu kereta itu mempunyai enjin yang lebih besar, tidak bermakna prestasinya bagus jika ia memiliki berat yang besar. Kereta yang mempunyai enjin yang lebih kecil tetapi lebih ringan mungkin mempunyai prestasi yang lebih baik daripada kereta di atas.

Kita ambil contoh 4 buah kereta:
  1. Toyota Vios (1.5) - Max Power:80kW, Kerb weight:1040kg, PTW:76.92 kW/tonnes
  2. Honda City (1.5) - Max Power:88kW, Kerb weight:1140kg, PTW:77.2 kW/tonnes
  3. Proton Inspira (2.0) - Max Power:110kW, Kerb weight:1335kg, PTW:82 kW/tonnes
  4. Kia Forte (2.0) - Max Power:116kW, Kerb weight:1237kg, PTW:93.8 kW/tonnes
Nilai PTWR di atas hanya boleh dijadikan rujukan atau petunjuk awal sahaja kerana:
  1. PWTR sentiasa berubah-berubah bergantung kepada kuasa yang dihasilkan oleh enjin. PWTR di atas ialah nilai maksimum yang boleh dicapai.
  2. Berat di atas ialah berat kosong kereta. Nilai PWTR akan berubah mengikut berat pemandu dan bilangan penumpang.
Prestasi akhir bergantung kepada beberapa faktor seperti:
  1. Faktor aerodinamik kereta.
  2. Rintangan tayar yang digunakan
  3. Jenis gearbox
  4. ECU Mapping
  5. Jenis minyak pelincir
  6. Transmission gear ratio
  7. Engine balancing
  8. Logam binaan enjin dan lain-lain lagi.
Bugatti Veyron: 736Kw, 1888kg, PTW: 389 kW/tonnes

Bacaan lanjut:
Power to Weight ratio - Wikipedia

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...